Nieuw koor zet spotlights op ‘Baltische muziek’

Zondag maakt het nieuwe Nijmeegse koor Ton sur Ton zijn debuut in de H. Antonius van Paduakerk. Centraal staan muzikale contrasten uit landen rond de Baltische Zee. “Zuiver één stijl zingen, dat willen we niet.”

Door Maarten-Jan Dongelmans in de Gelderlander 27 oktober 2006.
Foto: Gerard Verschooten V.l.n.r. Erik Dyckhoff (voorz.), Onno van Ameijde (dir.), Frans d’Haens (secr.)

Nijmegen, 27 oktober 2006 – Sinds februari repeteren ze samen en toen kwam de nieuwe naam vanzelf bovendrijven. Het oude Musica Vocalis en Camera Nova zijn opgegaan in het koor Ton sur Ton (vrij vertaald: goed op elkaar afgestemde kleurtonen). Zondag laat het zich voor het eerst in het openbaar horen.

bestuur Ton sur Ton
het nieuwe koor Ton Surton met dirigent en
voorzitter

Dirigent Onno van Ameijde (26) tekent voor de muzikale leiding. “Het klikte meteen goed tussen de twee bloedgroepen. Qua sfeer en intentie vormen de dertig leden één groep. Voor mij is het de eerste keer dat ik zo’n fusie van nabij meemaak. Ik concentreer me vooral op de zangtechnische kant van het verhaal”, vertelt de dirigent. Hij verduidelijkt: “De leden die vroeger bij Musica Vocalis zaten, werkten vaak aan renaissancemuziek en zijn gewend aan het vormen van kleine klanken. Zij zingen meer in het hoofd. De mensen van Camera Nova hebben de gewoonte hun romantische repertoire met het hele lijf te zingen. Beide manieren van zingen worden nu steeds meer met elkaar in overeenstemming gebracht.”

Volgens Onno van Ameijde en voorzitter Erik Dyckhoff is er in de regio Nijmegen volop plaats voor een nieuw koor. Beiden benadrukken dat het belangrijk is dat Ton sur Ton een eigen gezicht en een eigen geluid krijgt. Daarbij dient hard werken voorop te staan. “Dan komt de gezelligheid vanzelf”, aldus het tweetal.

Van Ameijde vervolgt: “Zuiver één stijl zingen, dat willen we niet. Ton sur Ton houdt zich met oude en nieuwe muziek bezig.” Het concert van 29 oktober getuigt van dit streven. Onder de noemer Baltica Cantans zet het nieuwe ensemble de spotlights op ‘Baltische koormuziek’ uit heden en verleden. Een programma vol uitersten. Zo opent Ton sur Ton met Jesu dulcis memoria, een deel uit de Piae Cantiones (1582) uit Finland. Centraal in het programma staat de Missa super O gloriosa Domina, een Mariamis van de hand van de zeventiende-eeuwse Poolse componist Marcin Mielczewski. Volgens Van Ameijde doet de zesstemmige compositie denken aan Monteverdi. Voor de continuobegeleiding doet Ton sur Ton een beroep op de organist Herman Mussche en de luitspeler David van Ooijen.

Van de Estlandse componisten Veljo Tormis en Cyrillus Kreek zingt het nieuwe koor twee delen uit Sügismaastikud (‘Herfstlandschappen’) en Taaveti laulu (‘Psalmen van David’). Ook muziek van Pärt staat op het programma. Ton sur Ton zingt de stukken in het Ests. Een lastige taal voor zangers? Valt wel mee, zegt Van Ameijde die zich onder meer via internet over de correcte uitspraak liet informeren.

Baltica Cantans door het nieuwe koor Ton sur Ton o.l.v. Onno van Ameijde; 29 oktober vanaf 15.00 uur in de H. Antonius van Paduakerk, Nijmegen (Groesbeekseweg). Entree: € 7,50 ( € 6,- in de voorverkoop via de leden).