Duik in de volle muzikale schatkamer van Amerika

Door Maarten-Jan Dongelmans. De Gelderlander 18 juni 2009

Pas de laatste jaren krijgt de historische kerkmuziek van Latijns-Amerika de aandacht die zij verdient. De mix van Spaans-Portugese en Italiaanse invloeden en flink wat couleur locale spreekt veel muziekliefhebbers aan. Baanbrekend werk verricht onder andere het inmiddels internationaal aan de weg timmerende Nederlandse ensemble Música Temprana onder Adrián Rodriguez Van der Spoel.

Ook het ‘nieuwe’ regiokoor Ton sur Ton – in 2006 ontstaan na de fusie van Musica Vocalis en Camera Nova – lift met zijn concert van 20 juni mee op de wedergeboorte van de Zuid-Amerikaanse katholieke klanken uit het grijze verleden en neemt een duik in de volle schatkamer. Volgens voorzitter Erik Dyckhoff loont dat de moeite. „De zestiende- eeuwse muziek uit Latijns-Amerika is een ontroerende mengeling van Indiaanse volkscultuur en Iberische invloeden. Sommige componisten zijn anoniem gebleven, anderen werkten al gauw in de nederzettingen die door de jezuïeten werden gebouwd bij de kerstening van de inheemse bevolking.”

Dyckhoff leverde zelf een aantal werken aan. In de Universiteitsbibliotheek Utrecht kwam hij ‘een mooie uitgave’ van de Archives of the Cathedral of Guatemala City op het spoor. Daaruit brengt dirigent Onno van Ameijde met zijn koor Ton sur Ton een aantal muziekwerken ten gehore. Andere stukken kwamen in beeld via Stable Press. De originele partituren liggen nog steeds in Mexico, Bolivia en Peru. Ton sur Ton blijft niet in Zuid-Amerika steken. Op het programma staan ook anthems (motetten) van de achttiende-eeuwse leerlooier Billings uit de latere States. Hij stond aan de wieg van de zogenoemde Singing Schools. Daarnaast klinken werken van Barber, Four motets van Copland en het Ave Maria van Lauridsen, volgens Dyckhoff in de States een regelrechte ‘bestseller’.

Zaterdag 20 juni, Cenakelkerk Heilig Landstichting, Van oude en nieuwe werelden door koor Ton sur Ton, 20.00 uur.